Drømmen om at være selvstændig er noget, mange danskere kan nikke genkendende til. Sidder du ogsåinde med en god forretningsidé, der bare venter påat komme til ud, er livet med egen virksomhed noget for dig. Før du starter, er der imidlertid mange ting, du skal have styr på. Har du overvejet tre følgende tips, er du godt påvej mod din nye virksomhed.
Tips til opstart af virksomhed
- Overvej om det skal være en erhvervs- eller hobbyvirksomhed. Forskellige regler gør sig gældende, hvis virksomheden er tiltænkt som en fuldtidsbeskæftigelse fremfor en hobbyvirksomhed. Først og fremmest er beskatningen anderledes. Er virksomhedens årlige omsætning påmere end 50.000 kr., er det nødvendigt, at virksomheden momsregistreres, da en virksomhed med en omsætning af denne størrelse anses for at være en fuldtidsbeskæ Mange vælger at starte ud påhobbyniveau for senere hen at udvide virksomheden, når der er kommet mere klarhed om den overordnede vision samt virksomhedens produkter eller serviceydelser.
- Overvej økonomien. En væsentlig del af det at starte en virksomhed op er økonomien, og her skal der være styr påflere budgetter. Det første budget er etableringsbudgettet, hvilket indbefatter de omkostninger, der er nødvendige for at starte virksomheden op. Særligt i denne fase kan der være brug for økonomisk hjælp, hvorfor det ikke er unormalt at tage et lån. Har du imidlertid en opsparing eller andre økonomiske ressourcer, kan du selvfølgelig trække pådisse i stedet. Når etableringsbudgettet er påplads, skal der være styr pådriftsbudgettet, som indbefatter de løbende omkostninger samt omsætningen, der forventes at være, når virksomheden er i gang. Sidst er der likviditetsbudgettet, hvor der gives et overblik over virksomhedens forventede ind- og udbetalinger i en given periode. Påden måde kan du se, hvor meget der står pådin konto efter eksempelvis en måned.
- Overvej bogføring. Inden du kommer for godt i gang er det også værd at overveje, hvordan du vil sørge for bogføring af virksomheden. Starter du ud påhobbyniveau er opgaven naturligvis mindre og dermed nemmere at klare selv, men efterhånden som virksomheden udvikler sig, vokser opgaven også. Vær derfor god til at tage dig af bogføringen helt fra begyndelsen, og overvej om du skal have hjælp fra en fagkyndig. Tager du dig i første omgang selv af opgaven, skal du have valgt et bogføringssystem. Disse kan du finde information om og vurderinger af online.