Der er mange arbejdsgivere, som ikke er meget for at give for meget ud, for så bliver tallene på bundlinjen ikke så gode som sidste år. Men det at give noget ud er blevet mere in. Det skyldes, at man som virksomhed kan få meget mere igen – også på bundlinjen. Men det kræver tålmodighed, og så vil det gavne at være gavmild. Det er der flere eksempler på, som du kan læse om i dette indlæg.
Eksempler på gode investeringer
Det kan ikke betale sig at være nærig. I en verden, hvor vi lever med utallige muligheder, som forbrugeren kan vælge og vrage i mellem, så må man som virksomhed give noget ud af den for at få noget igen. Forbrugeren vælger en konkurrent, hvis ikke du gør en ekstra indsats, som ligger udover det gode produkt eller den gode ydelse. Dér, hvor du kan sætte ind for at fange din målgruppes opmærksomhed, er:
- Giv kunderne noget gratis, som de vil værdsætte din virksomhed for og huske dig for. Læs mere om her, hvad det kunne være.
- Send produkter ud til bloggere eller andre ambassadører, som kan bruge dem i deres univers. Kunder elsker at se produktet i brug hos nogle af dem, de ser op til og er mere tilbøjelige til at ”kæmpe” for at anskaffe sig produktet. Folk er trætte af rene reklamer, de vil hellere se det i en sammenhæng, som er relevant for dem.
- Invitér kunder til arrangementer for at skabe tættere relationer.
- Giv ud af gode råd på en blog, hvis du sidder inde med viden, som kunne være relevant for kunderne. Er du eksempelvis et kommunikationsbureau, som ved, hvad andre virksomheder skal gøre for at få deres brand udover kanten, kan du dele det ud i en gratis e-bog. Til gengæld vil du have, at kunderne tilmelder sig dit nyhedsbrev eller lignende.
Evaluer på dine aktiviteter
En god idé er at se, hvor meget dine resultater kan give dig. Hvis indtjeningen overstiger de omkostninger, du har ofret, så er det stensikkert en god ”handel”, du har gjort. Hvis omkostningerne derimod er større, skal du også huske på at se på andre parametre. Først og fremmest var det, det rigtige initiativ du tog? Har det skabt mere omtale? Altså er der nogle resultater i forhold til kendskabsgrad på sociale medier eller andet, du kan måle? Husk i den forbindelse også at opsætte dit mål med indsatsen, inden du laver investeringer. Ellers kan du ikke gennemske, om det er lykkes for dig.