Som virksomhedsejer og leder skal du både kunne håndtere udfordringer, holde overblik og sørge for, at dine medarbejdere udvikler sig og samarbejder. Det kan godt være noget af et ansvar, men med nogle gode vaner, skal det hele nok gå op i en højere enhed på arbejdspladsen.
Gør dine ansatte trygge
Sørg for, at dine ansatte er trygge, når de går på arbejde. Det handler f.eks. om at sørge for, at der er sådan noget som en branddør, og at der er klare retningslinjer for, hvad de skal gøre, hvis der skulle ske indbrud eller brand. Det kan du gøre meget simpelt ved at samle alle til et praktisk møde en sjælden gang, hvor du lige klargør jeres rutiner og retningslinjer ved f.eks. brand og indbrud. Læs mere her.
Start med resultatet
Hvis du ønsker resultater i samarbejde med dine ansatte, er du nødt til at have glade og motiverede ansatte. Men hvordan sørger du for, at folk tager motiverede på arbejde? Det kan gøres på flere måder. Én af måderne til at motivere er f.eks. at lægge ud med at vise et resultat. Saml alle og vis, hvad det er, I forsøger at arbejde jer frem imod. Det kan være alt fra et resultatbudget til en produkttegning. Hvis folk kan se, hvad det er, I sigter efter, vil det motivere mere til at yde lidt ekstra.
Giv hinanden feedback
Gør det til en vane, at I snakker med hinanden på kryds og på tværs og giver hinanden feedback. Hvis I snakker sammen på tværs af afdelinger, vil det hele køre langt lettere og mere gnidningsfrit. Hvis der er noget, du mener, der kan gøres bedre i en anden afdeling, så fortæl dem det på en konstruktiv måde. Det samme kan de så gøre ved dig. I skal ikke være bange for at komme med inputs til hinanden.